Mytí
- Základní mytí:
Zásadou ručního mytí u automobilů je důkladné nanesení aktivního rozpouštěče nečistot na suchý a znečištěný lak automobilu a to tak, aby působil a rozpustil nečistoty na povrchu po dobu cca 3 minut. Následné tlakové opláchnutí spláchne z laku automobilu většinu nečistot tak, že při mytí a to houbou nebo koštětem, nevzniká hrubé tření a tím i možnost poškrábaní povrchu zbytkem nečistot. Po důkladném namydlení teplou vodou s šamponem následuje konečný tlakový oplach karoserie, všech rámů, pantů, blatníků a prahů a je možné přidat mokrý vosk na konzervaci laku. Poté se povrch setře stěrkou a vysuší švédskou utěrkou. Nejčastější chybou je právě nedostatečné předmytí a poté drhnutí zbylé špíny, která není vidět na mokrém povrchu automobilu (a to kartáči např. v myčkách u benzínových pump nebo doma jen s volně tekoucí vodou z hadice a poctivě přitlačenou houbou).
- Rychlomytí – bezdotykové mytí:
Nanesení aktivního rozpouštěče nečistot na suchý a znečištěný lak automobilu a následné tlakové opláchnutí spláchne z laku automobilu většinu nečistot. Rychlomytí lze provádět pouze jako průběžné umytí, kdy např. z časových důvodů není možné kompletní mytí. U silně zoxidovaných laků je nedostačující a u navoskovaných laků snazší. Poměr autochemie v rozpouštěči je pro ně dostačující, silnější koncentrace autochemie by mohla způsobit újmu laku.
Ošetření laku
1.rozleštění laku:
Oxidace, vyžilá barva a škrábance, to jsou bolesti dnešních laků, které se vyrábějí na vodouředitelném základě.
- Čistící modelín - cleaner clay:
Po umytí je na povrchu patrná nečistota (asfalt, mlha vzniklá při lakování, pryskyřice, hmyz ), která díky své pružnosti nejde odstranit brusným kotoučem. Modelína se přítlačí k mokrému povrchu automobilu tak, že díky své přilnavosti opíše jeho tvar a krouživými pohyby se přejede celá plocha a odstraní mechanické nečistoty.
- Broušení 3M Trizact :
Hluboké škrábance, silnou oxidaci lze odstranit za pomoci brusných kotoučků Trizact, které se skládá z vrstev minerálů uspořádaných do pyramid. Používají se pro ruční nebo strojní broušení za mokra. Hrubost je P3000. Jedinečná konstrukce brusiva Trizact do tvaru pyramid zajišťuje jeho dlouhou životnost a stálou účinnost po celou dobu broušení. Celý disk je perforovaný, aby mohla voda protékat, zvlhčovat povrch a tím zabránit předčasnému zanášení. Během broušení se plynule odkrývá čerstvý a ostrý minerál. Výsledkem je stejnoměrný matný hladký povrch.
- Broušení a leštění laku:
Rozleštění laků automobilů lze provést v návaznosti na bod modelína a Trizact nebo rovnou po umytí automobilu. Leštění je proces za použití leštícího molitanového kotouče a leštící pasty. Pasty jsou vyrobeny z nanočástic, které mají podle příslušné hrubosti schopnost zalešťovat stopy po brusných materiálech - hologramech, škrábancích a zároveň lak čistí a vytvářejí ochranný efekt lesklým a hladkým povrchem, který je možný po dokončení leštění ještě zakonzervovat voskem.
2. Voskování:
Vosk slouží jako ochrana laku a to na nové nebo rozleštěné laky. Nanáší se formou pasty na umytý a suchý povrch za pomoci excentrické leštičky nebo houby, rovnoměrnou a slabou vrstvou po celé karoserii. Po zaschnutí se vosk ručně švédskou utěrkou rozleští a již na omak působí lak velmi hladkým dojmem. Konzervaci, kterou jsme tím dosáhli, ochraňuje lak např. před UV zářením a tím neztrácí barva lesk, odpuzuje nečistoty a díky tomu je i jednoduší mytí. Pro jednoduchou kontrolu dobře navoskovaná karoserie způsobuje za mokra tzv. kapkování (tj. že odpuzuje i vodu, která se stahuji v kapky a snadno sjede z povrchu). Používáme vosky syntetické (např. s teflonem ) a nově vosk karnaubský.
Čištění interiéru
- na sucho:
Jedná se o kompletní vysátí interiéru včetně úložného prostoru, umytí všech plastů a mytí a přeleštění skel. Textilní části bez vody.
- na mokro (tepování):
Obsahuje vyjmutí sedaček, koberce a rezervy z uložného prostoru a jiného lehce odnímatelného čalounění. Poté následuje důkladné vysátí všech mechanických nečistot, postřik a namydlení plastů a čalounění aktivnim šamponem který rozloží nečistoty i do hloubky. Rozpuštěné nečistoty se zanedlouho vysají pomocí vodního tepovacího vysavače a nechají dosušit. Plasty se otřou dočista a napustí ochrannou vrstvou. Rozebraný automobil se nechá s vyjmutými sedačkami usušit do druhého dne, kdy se poskládá a dokončí.
Mytí motoru
Do motorového prostoru a kapoty se nanese intenzivní rozpouštěč, který špínu za pomoci štětkování rozloží, pak následuje tlakové opláchnutí teplou vodou. Postup se může opakovat podle stupně znečištění. Nakonec se všechny kontakty vyfoukají.
Kola
Mytí alu disků za použití silného koncentrátu a jemného štětce, kterým se vtírá do znečištěných míst tak, aby se povrch disku nepoškrábal. Postup se opakuje podle stupně znečištění.